عوامل پایین بودن جذب مخاطب تئاتردراهواز

در این مقاله سعی شده است به بررسی علت پایین بودن تعداد مخاطب تئاتر در کلان شهر اهواز بپردازد .
با توجه به سابقه فراوان در زمینه اجرای نمایش و تعزیه خوانی در ایران و نیز با علم بر نقش اساسی هنر تئاتر در انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر ، استفاده از روش های مناسب در جذب مخاطب در ایران و به ویژه در اهواز ضروریت خاصی پیدا کرده است لذا هدف از این پژوهش ارتقاء و توسعه هنرهای نمایشی براساس یک ساختار نظامند که به چگونگی جذب تماشاگر می پردازد در جهت احیای هنر نمایشی سنتی ایران و سیاست گذاری های مناسب در شهر اهواز برای ارتقاء سطح فرهنگ و هنر این مرزو بوم .

– مفاهیم اصلی تئاتر
•سن
•پرده
•اوانسن
•صحنه
•میزانسن
•نویسنده
•کارگردان
•مونولوگ
•دکور
•گریم
•افکت
•دیالوگ
•میمیک چهره
•بازیگر
•نور

بنابر تعریف مارشال مک لوهان از رسانه های سرد و گرم می توان تئاتر را یک رسانه سرد نامید زیرا مشارکت بیشتری را ازجانب مخاطب می طلبد اما این پرسش مطرح می شود که مخاطبان تئاتر چه کسانی هستند؟ و تئاتر چه کسانی را جذب می کند؟

یکی از معضلات تئاتر در ایران، نداشتن مخاطب کافی یا ناتوانی جذب مخاطب عام در جامعه است.
مخاطبان تئاتر در ایران به سه گروه روشنفکران، استادان دانشگاه ، دانشجویان و عده قلیلی از هنر دوستان محدود می شود هم اکنون بیش از ۵۰۰ سالن چند منظوره ومجموعه های فرهنگی و هنری در کشور وجود دارد ولی با توجه به خلاء موجود و عدم ارتباط تنگاتنگ میان مخاطب و هنرمند هنوز جایگاه هنر وبه ویژه هنر تئاتر آن گونه که شایسته است در بین مردم و جامعه نهادینه نشده است.

– عوامل بوجود آمدن بحران تماشاچی دراهواز

تئاتر دراهواز بحران تماشاچی ندارد بلکه با بحران مدیریت دست و پنجه نرم می کند از این رو به کارگیری نیروهای متخصص برای بوجود آوردن راهی که سبب ارتباط بین تماشاگران و بازیگران شود لازم است.
برای مهیا کردن بستر های مناسب جهت ارائه یک تئاتر حرفه ای و جذاب که برآیند خواستگاه فرهنگی مردم باشد بایستی پیش از آن متخصصین علوم انسانی در حوزه های مختلف همانند جامعه شناسی ، فلسفه ، روانشناسی و .. بشدت جامعه خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند تا از علاقه ها ، دغدغه ها ، نگرانی ها ، شادی ها و غم های روزمره مردم آگاهی ریشه ای پیدا کنند و سپس با استفاده از مجموعه ای از اطلاعات وافی در این باره به انجام نمایشنامه بپردازند این امر موجب می شود تا تئاتر مخاطبان خود را پیدا کند ، چرا که تئاتر وسیله ای خواهد بود برای شنیدن صداهای شنیده نشده مردم و ابزاری جهت اصلاح ناهنجاری های رفتاری یک جامعه ..

– رعایت مقرراتی که منجر به جلب رضایت تماشاگران می شود

• در تئاتر تماشاگران را به انتظار نمی گذارند در راس مقرر نمایش برقرار می شود.
• در بین نمایش ۱۵ دقیقه تنفس می دهند که تماشاگران هم بتوانند درباره آنچه دیده اند بیندیشد و باهمراهان تبادل نظر کند.

– مشکل تئاتر تماشاگران بی‌هدف است

• مشکل بزرگ و اساسی در تئاتر کشور تماشاگران موقتی و بی‌هدف است.
• مدیران باید تماشاگران سرگردان و بی‌برنامه تئاتر را جهت‌دهی کنند زیرا مخاطب هدفمند برای تئاتر سرمایه و پشتوانه به‌شمار می‌رود.
• بسیاری از مخاطبان موقتی هستند و این روزها با افرادی روبه‌رو هستیم که بدون هیچ هدفی وارد سالن‌های نمایش می‌شوند.
• این نوع تماشاگر به تئاتر لطمه می‌زند و ما درحالی با سالن‌های پر از جمعیت برای اجرای نمایش روبه‌رو هستیم که از این فضا هیچ فکر و اندیشه‌ای ایجاد نمی‌شود.

• این تماشاگران بی‌هدف تمامی صندلی‌ها را پرمی‌کنند و در مقابل جای خالی برای مخاطبی که مطالعه داشته و سال‌هاست به تماشای نمایش‌ها می‌نشیند، باقی نمی‌ماند.

• استمرار ارتباط تماشاگر با هنرهای نمایشی به آموزش نیاز دارد تا مخاطبان بدون هدف در سالن‌های نمایش حضور پیدا نکنند. آموزش به این معنا است که اجرای نمایش در مخاطب بازتاب داشته باشد و تماشاگر با فهم کافی سالن را ترک کند.

• دیدن یک نمایش تنها یک دفعه برای مخاطب اتفاق می‌افتد و برای استمرار این اتصال باید با برنامه‌ریزی، تماشاگر منفعل را به فردی فعال، پیگیر و علاقه‌مند به دیدن نمایش‌ها تبدیل کرد.

• نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل کارگردانان از معضلات تئاتر اهواز است

• تئاتر آگاهانه بهتر از تئاتر حسی و تجربه ای است و در این عرصه تجربه و آموزش آکادمیک در کنار یکدیگر تاثیرگذار است.

• در این میان علاوه بر مطالعه فنون نمایش، مطالعات فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی وتاریخ مکمل اندیشه و نگاه است هرچه دایره مطالعاتی بالاتر قدرت تحلیل بالاتر رفته و در نهایت انتخاب بازیگر و هدایت بازیگر،  طراحی صحنه و میزانسن بهتر صورت می گیرد.

• کارگردان ها باید برای مخاطب کار کنند و شهر و مردم خود را بشناسند و مسائلی را کار کنند که مورد توجه و دغدغه مردم شهر باشد.

• فلسفه حیاتی تئاتر برای همه است از ۲۵۰۰ سال پیش تا امروز نمایشنامه نویسان و کارگردانان مطرح دنیا برای مردم کار کردند و دغدغه شان تئاتری بود که لذت بخش باشد و مردم را اندیشمند و آگاه کند.

• فرقی ندارد که در چه شهری تئاتر کار می شود مهم این است که برای مردم آن شهر تئاتر کار کرد یعنی مسائل و مشکلات آن  شهر مطرح شود به طوریکه مردم خود را در آن ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند.

• باید مردم را با واقعیت های زندگی در تئاتر مواجه کرد مثلا مشکل آلودگی هوا و آب در اهواز که از زندگی مردم دور نیست.

• جشنواره ها و جوایز آن آنی و لحظه ایست و مهم ترین جایزه از سوی مردم داده می شود .

بحران مخاطب در تئاتر ایران مخصوصا اهواز به یک مسئله جدی تبدیل شده است و اگر سازوکاری برای جذب تماشاگران فراهم نشود شاید این هنر مادر با روزهای سخت‌تری روبه‌رو شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *