هوموسکسوالیته در مردان

نویسنده: سهیلا شاکری اصل
ویراستار علمی: حکیم میاحی


مقدمه

همجنس‌گرایی یا میل به هم‌جنس، تاریخی بسیار کهن دارد؛ به‌طوری که می‌توان گفت این انحراف یکی از باسابقه‌ترین انحرافات بشری است (دانش، ۱۳۷۶ش،ص۱۹۴). در مورد همجنس‌گرایی اصطلاح «هوموسکسوالیته» را بکار می‌برند، که مفهوم آمیزش با هم‌جنس از آن مستفاد می‌شود (فروید،۱۳۴۲ش.،ص۱۵۲). اصطلاح هوموسکسوال از پیشوند واژه‌ی یونانی «هومو» به معنای «همان» مشتق شده است. این واژه برای بیان شرح احساسات عشق ۲ نفر که از جنس موافق بوده و نسبت به یکدیگر میل جنسی داشته باشند، اعم از زن یا مرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. (انصاری، ۱۳۷۹ش.،ص۱۶۲). در زبان عربی به این انحراف در مردان «لواط» می‌گویند، که اقتباسی از عمل قوم لوط است. «گی» نیز، اصطلاحی عامیانه برای هم‌جنس‌گرایی مردان است [(ستوده،۱۳۸۷ش.،ص۱۹۵)(۴)].

جهت‌گیری جنسی انسان یکی از زمینه‌های مورد مطالعه در روان‌شناسی است، که با توجه به اهمیت آن در تعیین طرح‌واره‌های جنسی، شرکای جنسی و رفتارهای جنسی،  بررسی ابعاد آن از دیدگاهی چندوجهی ضروری می‌نماید. جهت‌گیری جنسی شامل هم‌جنس‌گرا، دیگرجنس‌گرا و دوجنس‌گرا می‌باشد. اگرچه از سال ۱۹۷۰ به بعد، انجمن روانشناسی آمریکا، اختلال هم‌جنس‌گرایی را از نسخه‌های جدید راهنمای تشخیصی اختلالات روانی خود حذف کرده و آن را اختلال نمی‌داند؛ اما برخی از ملاحظات فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی در خود کشور آمریکا، باعث شده تا در رابطه با این موضوع برخورد محتاطانه‌تری انجام گیرد. روشن است که معیارهای فرهنگی جامعه آمریکا را نمی‌توان با معیارهای جامعه خودمان و دیگر جوامع اسلامی مورد مطابقت و پذیرش قرار داد. امروزه حتی در بسیاری دیگر از کشورهای غیر اسلامی نیز، هم‌جنس‌گرایی، چه در زنان و چه در مردان، آزاد و قانونی نمی‌باشد (۵).

 

هم‌جنس‌گرایی از نگاه دین و روان‌شناسی

۱-هم‌جنس‌گرایی در نگاه ادیان توحیدی نوعی گرایش جنسی است، که با هدف آفرینش و سعادت ابدی انسان مغایر بوده و امری ناپسند و گناهی نابخشودنی به حساب می‌آید.

 ۲- به نظر برخی از ادیان غیر توحیدی، هم‌جنس‌گرایی گرایشی طبیعی بوده و مورد تایید است؛ اما برخی دیگر از ادیان غیر توحیدی هم‌جنس‌گرایی را به رسمیت نشناخته و آن را مخالف سیر طبیعی ارضای جنسی انسان می‌دانند.

۳- در علم روان‌شناسی این گرایش جنسی تا سال ۱۹۷۳ میلادی در زمره انحرافات جنسی طبقه‌بندی می‌شد؛ اما به تدریج به عنوان گرایشی طبیعی و هماهنگ با فیزیولوژی و روان انسان تعریف شده، که اگر نسبت به دگرجنس‌خواهی سودی نداشته باشد، ضرری نیز در پی ندارد.

۴- با اینکه برخی اصرار بر سرشتی بودن هم‌جنس‌گرایی برای برخی افراد دارند، ولی تاریخِ گرایش به هم‌جنس‌گرایی، به دوران حضرت لوط بر می‌گردد.

 

هم‌جنس‌گرایی و سلامت روان

طبق پژوهشی که توسط عباسی و دیانی (۱۳۹۳)(۳) با هدف تعیین میزان تاثیر فرهنگ بر تغییر فاکتورهای جنسی و سلامت روان هم‌جنس‌گرایان شهر اصفهان در سال ۱۳۹۳ صورت گرفت، جامعه آماری این پژوهش شامل ۳۷ دختر و ۵۲ پسر هم‌جنس‌باز بودند. نتایج نشان داد، که فرهنگ محیطی تاثیر مستقیم بر سلامت روان، رفتارهای جنسی و هویت جنسی هم‌جنس‌گرایان دارد. به این صورت که انتظارات فرهنگی نه تنها در رفتار جنسی هم‌جنس‌گرایان تاثیر مستقیم دارد، بلکه بنا به گزارش‌های بالینی، بافت فرهنگی باعث پیدایش هم‌جنس‌گرایی (هم‌جنس‌گرایی آموخته شده) و تغییر در هویت جنسی افراد می‌شود؛ همچنین نتایج بیانگر میزان سطح پایین سلامت روان هم‌جنس‌گرایان است.

 

نتیجه‌گیری

امروزه ساختار خانواده در جوامع غربی، دچار تغییرات فراوانی گشته است؛ ما شاهد پدیده‌های نوظهور بدیعی از انواع خانواده از ازدواج سفید، ازدواج با حیوانات و اخیراً هم‌جنس‌گرایی، که به شدت رواج یافته و با حمایت قانونی این جوامع، مواجه هستیم. کشور ایران نیز از آسیب‌های این ترویج در امان نبوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد، با این روند پیش‌رو و کاهش رشد جمعیت، ما شاهد این لطمات سنگین بر پیکره‌ی جامعه خواهیم شد(۱).

 

منابع:

۱- جوادی، محمدحسن و جعفری ملکی، سیده زهرا. (۱۳۹۷). سیاست‌گذاری افزایش جمعیت راهکار مقابله با ترویج هم‌جنس‌گرایی، ششمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه‌ی علوم انسانی، مدیریت و کارآفرینی.

۲- نخجوان، سحر(۱۳۹۹). تحولات سیاسی جنایی بریتانیا در قبال هم‌جنس‌گرایی، کنفرانس بین‌المللی فقه، حقوق، روان‌شناسی و علوم تربیتی در ایران و جهان اسلام.

۳- عباسی خانکهدانی، سجاد و دیانی، نسیم. (۱۳۹۳). بررسی ارتباط فرهنگ محیطی با هم‌جنس‌گرایی و سلامت روان هم‌جنس‌گرایان در شهر اصفهان. اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روان‌شناسی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی.

۴- شیروی مهسا. (۱۳۹۴). کاربست‌های تأمینی و پزشکی: سیاستی درمان‌محور در مقابله با تکرار رفتارهای منحرفانه و مجرمانه‌ی جنسی، فصلنامه‌ی حقوق پزشکی، سال نهم، شماره‌ی سی و چهارم.

۵- دوست کام محسن، مهرابی زاده هنرمند، مهناز، قنواتی سجاد علی، پورحیدری سپیده.(۱۳۹۰). فصلنامه‌ی علمی پژوهشی زن و فرهنگ سال دوم. شماره‌ی هشتم.

 

 

هر گونه کپی‌برداری از این مطلب، با ذکر نام منبع و مؤلف آن بلامانع است. copyright©

اشتراک گذاری:

۱۲ دیدگاه برای “هوموسکسوالیته در مردان”

  1. احسنت مثل همیشه مبحث عالی مورد انتقاد و بررسی مد نظر شما هست.موفق و پاینده باشی🌹

  2. بسیار عالی ، نام علمی هم جنس گرایی نمی دوستم واژه ی جدیدی را از مقاله آموختم.
    با امید اتشار مقاله های بعدی در این زمیه
    سربلند و پیروز باشید.

  3. عاليههه👌🏻👌🏻🌸مثل هميشه مقاله عاليه و چيزاياي جديدي رو از مقاله فهميديم🌸ان شالله موفقيت هاي بيشتر شما رو ببينيم

  4. خلاصه اما مفید بود🌹 ….همجنس گرایی یه انتخاب نیست، بلکه نوعی رفتار است که نیاز به تغییر دارد .

  5. برای رد هم جنس گرایی یه استدلال داریم چطور دو قطب آهنربا همدیگرو دفع میکنند وقتی به زور قراره کنار هم قرار بگیرند!
    دو تا جنس هم نام اگر خلاف عرف و شرع کنار هم باشند همدیگرو دفع خواهند کرد این دفع کردن به صورت آسیب های جسمانی خودشو نشون میده

  6. با سلام
    کار تحسین برانگیزی بود
    کاش کمی عمیق تر موضوع شکافته میشد و اثرات و یا عوارض این مسأله بیشتر مورد بررسی قرار می‌گرفت.
    همه ی ما آگاهی داریم که در کشور ما خیلی از رفتارها پنهان و نادیده گرفته میشود و تلاش برای باز کردن برخی مباحث مانند این جسارت خاص می طلبند.
    و موضوع دیگر آیا فقط در اصفهان و در سال ۹۳ این مسأله مورد پژوهش قرار گرفته و نتایج بررسی شده و سرانجام این تحقیق به کجا رسیده ؟
    در انتها باز هم به کارهای تحقیقی خوب در خوزستان ادامه بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *